0122

Personas i belysnings-planlegging, skolebygg

I denne første av to artikler presenteres ett av resultatene for deloppgave A: Brukerperspektiv og krav, det vil si, rapporten A.3 Personas. https://task61.iea-shc.org/publications
Artikkel nummer to i neste utgave av magasinet Lyskultur handler om metoder for å utvikle Personas, forskningsgruppen har testet 3 metoder. 

Utarbeidet av 
Barbara Szybinska Matusiak, Justyna Martyniuk-Pęczek, Sergio Sibilio, Claudia Naves David Amorim, Michelangelo Scorpio, Giovanni Ciampi, Marzieh Nazari, Natalia Sokol, Julia Kurek, Marta Waczyńska, Natalia Giraldo Vasquez, and Julia Resende Kanno 

Alexander bor i et rekkehus i Trondheim, sammen med mamma, pappa, en storesøster og en yngre bror. 

Han er 8 år og går på en barneskole i nabolaget. 

Interesser og verdier 

Han liker å leke utendørs; han bruker omtrent en time hver dag på familiens trampoline; han prøver å imponere vennene sine og søsteren med nye hopp. Han elsker å spille fotball, og han er stolt over å være medlem av det lokale fotballaget for gutter 7-10 år. Den beste sommerferien for ham er på fjellet, sammen med mamma, pappa og søsken. Han kan lese og skrive, langsomt, men riktig. Han husker navnene på fjellene og kan skrive dem ned med nesten korrekt stavemåte. Han hevder at han er den beste i matematikk i klassen sin, og han ønsker ikke å miste denne posisjonen. 

Han liker å le og spøke med andre gutter, og å erte jenter. Noen ganger er han involvert i slåsskamper. Alexander elsker også å spille dataspill. Han har sitt eget nettbrett med spill nøye utvalgt av faren. Et nytt dataspill vil være den beste gaven til neste bursdag. 

En typisk dag 

Alexander står opp senest kl. 7. Han spiser frokost hjemme og går på skolen cirka kl. 8 hver morgen. På skolen (08:30 – 13:00) tilbringer han mest tid i et klasserommet. Han har gym to ganger i uken (45 min.) i gymsalen eller ute på skolens lekeplass. 

Omtrent klokken 13 går han til skolens SFO som ligger i første etasje i det samme bygget, hvor han spiser en varm rett sammen med andre barn og leker med dem innendørs eller utendørs, avhengig av været. Pappa henter ham cirka kl16. 

Mandag er den viktigste dagen siden han går på fotballtrening på idrettsplassen i nabolaget(18.00-19.30). 

Onsdag har han svømmeundervisning i en hall som ligger ca. 15 km fra hjemmet. Mamma eller pappa kjører ham dit med bil. 

Synsforhold i skolen 

Det er 25 barn i klassen, en lærer og en assistent på deltid. 
Klasserommet har fire store vinduer orientert mot vest, og en stor tavle/whiteboard på kortveggen, der veilederen vanligvis underviser nytt stoff, som skrives på tavlen med farget tusj. 

Alexander har en sitteplass ved bakveggen (motsatt av vindusveggen), nær tavlen og døren. Lyset på bordet hans er tilstrekkelig (jevnt og høyere enn 300lux, mesteparten av tiden ved hjelp av pendelarmaturene). Speilende refleksjoner på tavlen både når det elektriske lyset er på og når solen skinner. Selv om han har perfekt syn, plager de refleksjonene ham og forstyrrer konsentrasjonen. Læreren er klar over tilstanden og plasserer elevene ulikt i klasserommet hvert år, Alexander tenker at ett år er veldig lang tid. 

Alexander liker video- og lysbildeprojeksjoner, som vanligvis foregår i omtrent en halvtime om dagen. 

Fremtidige mål 

Alexander drømmer om å bli berømt fotballspiller.

Isabella bor i et rekkehus i Trondheim, sammen med mamma, pappa og en lillebror. 

Hun er 12 år og går på en barneskole i nabolaget. 

Interesser og verdier 

Hun liker alt som har med vann å gjøre. Hun liker å svømme og er med i svømmeklubben i Trondheim hvor hun nettopp har rykket opp til nivå B, noe som er en stor prestasjon. Hun liker å lese bøker, overalt, hun leser bøker på bussen eller/og i bilen, og til og med når hun går opp og ned trapper. Tegning er hennes en andre lidenskap; hun liker å lage morsomme tegninger som illustrerer dyr og overdriver deres karakteristiske trekk. Hun er en av de beste i klassen til å tegne. 

Noen ganger ser hun på TV og spiller dataspill, det ser ut til at datagrafikk er mer spennende for henne enn å vinne et spill. Hun liker å lytte til musikk og danse til den. Hun har tre bestevenner og bruker mye av fritiden med dem. Hun liker å snakke med dem og le. Gutter er barnslige, synes hun. Den beste sommerferien for henne er i seilbåt, sammen med mamma, pappa, bestefar og søsken. En ny bok vil være den beste gaven til neste bursdag, eller enda bedre, en smarttelefon… 

En typisk dag 

Isabella står opp senest klokken 7. Hun spiser frokost hjemme og går til skolen rundt klokken 8 hver morgen. På skolen (08:30 – 14:30) er hun mesteparten av tiden i et klasserom i tredje etasje. To ganger i uken har hun gym (45 min.) i gymsalen, eller hvis været er bra, på skolens idrettsbane. Etter skolen drar hun hjem sammen med klassekameratene som bor i nabolaget. 

Hun trener i svømmehallen tre ganger i uken, vanligvis om kvelden (18:00-19:30). Mamma eller pappa kjører henne. Hun håper å kunne sykle dit alene neste skoleår. 

Synsforhold i skolen 

Det er 25 barn i klassen, og en lærer. 
Klasserommet har fire store, østvendte vinduer, og på kortveggen er det en stor tavle/whiteboard der læreren vanligvis underviser nytt stoff. Isabella har en sitteplass ved vinduet, halve avstanden fra tavlen. Denne plassen er tildelt henne for å forbedre synsforholdene hennes. Hun må bruke briller på grunn av avansert nærsynthet (-4), og hun hevder at hun liker og trenger sterkt lys. Skrivebordet hennes belyses for det meste av dagslys, og den gjennomsnittlige belysningsstyrken er sjelden lavere enn 500 lux. 

Fremtidige mål 

Isabella drømmer om å bli bokillustratør. 

Simran Singh begynte som lærer i India. I 1991 bestemte han seg for å flytte til Norge og fortsette karrieren her. Etter at han fikk tospråklig lærersertifikat fra NTNU i 2000, begynte han som lærer i skolen. Han har tre barn, to sønner og en datter. Han bor sammen med kona, den yngste sønnen og datteren i et trehus med tre soverom. 

Interesser og verdier 

Herr Singh har en veldig positiv holdning til mennesker. Han elsker jobben sin, og tror at det å være lærer gir ham en mulighet til å forberede små barn på fremtiden. Han snakker om arbeidsplassen sin med stort engasjement, som om det var hans andre hjem. I helgene eller på fritiden foretrekker han å være sammen med familien. 

En typisk dag 

Simran våkner vanligvis tidlig om morgenen, dusjer og bruker litt tid på å be. Så spiser han frokost og kjører et kvarter med bil for å komme seg til jobben. Han starter 8:30. Arbeidsdagen hans begynner vanligvis med å være med elever som leker på gårdsplassen. På dagtid jobber han sammen med andre lærere i et team for å gjennomføre elevenes timeplan eller aktiviteter. Mesteparten av tiden på skolen underviser han elevene i fysiske aktiviteter, for eksempel i gymsalen eller på gårdsplassen. Han deltar også i noen teoretiske timer når hovedlæreren trenger litt ekstra hjelp for å skape bedre læringsforhold. Dagen hans på jobb ender som regel med å være på lekeplassen med elevene. 

Synsforhold i skolen 

På grunn av sin rolle som assistentlærer, jobber han ikke i et fast klasserom. Han har en kontorplass som deles med fire andre kolleger som jobber i team. Han har et skrivebord der han kan bruke for å gjøre notater og planlegge timeplanen, ingen skrivebordslampe. Han tilbringer mesteparten av tiden sin i gymsalen, i forskjellige klasserom eller på lekeplassen utenfor. 

Lyset i skolen styres automatisk. Det fine som han har lagt merke til, er fordelene med automatisk solavskjerming. Han er veldig fornøyd med solavskjerming- og lysstyringssystem på skolen under forskjellige værforhold, spesielt om vinteren. Han beskriver glasstaket i storsalen som veldig godt designet, og på grunn av dagslyset der liker elevene salen veldig godt, og foretrekker å leke der. Han synes lysstyringssystemet i skolen fungerer utmerket. Han observerte at på overskyede dager styrer systemet automatisk belysningen og lærerne har ikke så ofte behov for å justere lyset. De kan derfor fokusere mer på barna og undervisningsoppgavene sine. 

Han synes også lysstyringen er informativ. Ved slutten av skoletiden når det ikke er noen i et klasserom, tennes et lite rødt lys som viser at rommet er tomt. 

Fremtidige mål 

Hans lidenskap er å se elever lære og vokse. 

Astri har vært lærer i fire år, og dette er andre året hun jobber på Singsaker skole. Hun underviser i fjerde klasse. 

Hun har 27 elever i klassen, hun jobber tildels alene og tildels sammen med en annen lærer i team. 

Interesse og verdier 

Astri liker sport, hennes favoritter er løping, ski og vektløfting. På fritiden liker hun også å strikke. Hennes bruker mesteparten av fritiden til trening og sport, og når hun vil slappe av, er hun hjemme og strikker. 

En typisk dag 

Astri våkner klokken 07.00. Det tar 10 minutter med sykkel å komme til skolen kl8:00. Timen starter kl8:30. Når hun kommer inn i klasserommet er det første hun gjør å slå på lyset. Hun slår av lyset når hun forlater rommet ved pauser. Hun jobber med elever til 14.30, så går hun til lærerkontoret og blir der til 16.00. Hun sykler hjem fra skolen. Hjemme lager hun middag og trener litt. 

Synsforhold i skolen 

Astri jobber i et klasserom på hjørnet av bygningen i andre etasje med to vinduer mot sør og vest, men vinduene er små sammenlignet med størrelsen på rommet. Hun mener at klasserommet hennes er mørkt, så hun må ha lyset på hele tiden. Det største problemet er når hun bruker videoprojektoren. Lyset fra projeksjonen er ganske svakt, så hun må slå av taklyset for å kunne se videobildene, men da er lysnivået i rommet lavt, og elevene kan ikke lese i bøkene sine. Det er vanskelig for dem å lage notater. Hun mener at hvis de har hatt mulighet til å ha en del av armaturene på, ville det vært et godt alternativ, men nå styres alle lampene av én bryter. 

Fordi vinduet i klasserommet er mot sør, må hun dekke vinduet med gardiner for å unngå gjenskinn eller refleksjon på den hvite, blanke tavlen når solen skinner . En del av undervisningstiden går med til å tenke på å justere lyset eller gardinene. 

Hun har en kontorplass på lærerrommet i første etasje som hun deler med fem andre lærere. Hun har ikke bordlampe der, men hun føler at belysningen er god nok. Hun har heller ingen bordlampe i klasserommet, men hun trenger det heller ikke; hun foretrekker uansett å jobbe i lærerrommet. 

Når det gjelder lysstyringssystem, foretrekker hun å ha muligheten til å styre lyset i en del av klasserommet separat. Astri har erfaring med undervisning i klasserom med automatisk styringssystem for solavskjerming og elektrisk belysning. Hun nevner problemet med 15 minutters forsinkelse for systemet før solavskjermingen justeres. Hun synes dette er lenge å vente og at det er irriterende. Hun vil helst også kunne justere dette manuelt selv. 

Vilde er 48 år og bor sammen med mannen sin og hunden deres i et hus sørøst i Trondheim. Hun har vært lærer i 17 år. Hun har to sønner som studerer og bor i Oslo nå. 

Hun har jobbet som lærer i den samme grunnskolen de siste 8 årene. 

Interesse og verdier 

Vilde er opptatt av litteratur og språk. På fritiden pleier hun å løse kryssord. I helgene liker hun å lese bøker og å gå på tur med mannen sin. 

En typisk dag 

Vilde står opp 06:30 og etter frokost reiser hun til skolen. Hun kjører til jobb hver dag, og det tar cirka 15 minutter til skolen. Undervisningen hennes starter klokken 8.30, og hun har 16 elever i år. Hun underviser i fjerde klasse og det faget hun liker best er norsk. Etter skolen, og før hun reiser hjem, stikker hun vanligvis innom søsterens hus for å sjekke hvordan hun har det, fordi søsteren nylig har vært syk. Når hun kommer hjem rundt klokken 16.30 lager hun middag sammen med mannen sin. Om kvelden går de vanligvis en kort tur med hunden rundt i nabolaget. 

Synsforhold i skolen 

Vilde mener klasserommet hennes er veldig lyst og behagelig. Rommet har tre store vinduer, og flere nedhengte lysarmaturer. Som oftest når hun kommer inn i klasserommet, må hun slå på det elektriske lyset. Om morgenen, spesielt om vinteren, er klasserommet mørkt. De fleste høst- og vinterdager her i Trondheim er overskyet. Hun mener det er nødvendig å bruke elektrisk lys, ellers er det ikke nok lys, noe som gjør at studentene føler seg søvnige, spesielt om morgenen. 

Fremtidige mål 

Vilde tenker kanskje hun burde begynne å skrive. Interessen for litteratur har gjort at hun har lest hundrevis av bøker gjennom årene, og hun tror kanskje det er på tide å begynne å skrive korte tekster eller dikt på fritiden. Hun tror hun kanskje kunne publisere dem en dag. 

Sten har vært rektor ved Singsaker skole i ti år. Han har en mastergrad i musikk og før hans nåværende jobb jobbet han på en kulturskole. 

Han har to døtre på 30 og 24 år. Den eldste har flyttet til eget hus og den yngste studerer og bor i Bergen. 

Interesse og verdier 

Hans lidenskap er musikk. Han er gitarist, sanger og komponist, og ga nylig ut en egen fiolinplate med sin dialekt fra Nord- Norge. Han bruker nesten all sin fritid på å komponere, spille inn og produsere album. Dessuten opptrer han med et band i sentrum noen helger. 

En typisk dag 

Om morgenen er det første han gjør å slå på lyset. På slutten av arbeidstiden når han går fra kontoret, organiserer han skrivebordet sitt og gjør alt i orden, så slår han av lyset. 

Synsforhold i skolen 

Kontoret hans er i første etasje med veldig stort vindu mot sørvest. Kontoret hans har to hovedområder adskilt med møbler, på vindussiden er det et skrivebord for papirarbeid og på den andre siden er det et bord for møter. I møteområdet er det en monitorskjerm på veggen til bruk for presentasjon i møter. 

Skolen er et gammelt bygg og Stens kontor har veldig stor takhøyde, rundt fire meter. Dette gjør at kontoret hans ser veldig lyst og romslig ut. Datamaskinen hans er i hjørnet av kontoret ved vinduet. Selv om han noen ganger midt på dagen må justere skjermen på datamaskinen for å unngå forstyrrende lys og blending, er han veldig fornøyd med dagslyset. Generelt føler han seg fornøyd med belysningen på skolen selv om det er noen perioder med blending fra solen i enkelte klasserom orientert mot sør, spesielt i mai og juni. Han nevnte at de i løpet av disse månedene også opplever noen problemer med for mye varme fra sollyset. 

Stens kontor har tre pendelarmaturer med lysrør, og han synes de fungerer veldig bra. Han har ikke bordlampe, men har aldri følt noe behov for det. Vinduene på kontoret hans har gardiner med svært lav grad av gjennomsiktighet. Noen ganger når sollyset er forstyrrende, trekker han gardiner for vinduene, men dette skjer ikke så ofte. Skolen og kontoret hans har manuell av/på lysstyringssystem(Litt usikker her, er det kun bryter eller styresystem?) og Sten følte aldri at det var et problem. Han mener at dette er nok til det han har behov for av et lysanlegg. 

Han er i ferd med å bytte skole, og den nye skolen som han skal jobbe på har to deler, den ene fra 1970-tallet, og den andre fra 2015. Etter å ha besøkt den andre skolen, synes han at nybygget har mye bedre standard når det gjelder lysanlegg. 

Men også at skolebygg fra 1800-tallet, som skolen han jobber på nå (Singsaker), på grunn av stor takhøyde og store vinduer har rom som har bedre dagslys sammenlignet med skolene som ble bygget på 1900-tallet, fordi de ikke har like stor takhøyde.

Fremtidig mål

Drømmen hans er knyttet til hans lidenskap, musikk. Han liker å skape et nytt album, og vil gjerne opptre for flere publikummere når denne pandemien er over. Han har også lidenskap for å reise, og det er mange steder på listen hans å besøke.

Ida er 52 år. Etter at mannen flyttet, bor hun alene i en ganske liten leilighet (70 m2) på andre siden av byen. Hun har to barn og ett to år gammelt barnebarn. 

Interesse og verdier

Hun er opptatt av familiens helse og velvære; hun nyter hvert møte med barna sine og barnebarnet som er, som hun beskriver det, «veldig søt». Hun besøker sin gamle mor noen ganger i uken og tar med seg sunn mat, f.eks. grønnsaker, frukt og nøtter, i tillegg til hjemmelagde blandinger. Hun følger med på aktiviteter til andre familiemedlemmer også, delvis på facebook.

En typisk dag

Hun er en av de første som kommer til skolen om morgenen. Det er vanligvis noen minutter før 07:00. Hun skifter til arbeidsfrakken, henter en av trallene i garderoben og starter rengjøringen. Rekkefølgen og omfanget av arbeidet planlegges sammen med rektor. Noen oppgaver må gjøres daglig, andre en gang i uken eller måneden, eller avhengig av situasjonen kan det for eksempel være rydding etter sporadiske aktiviteter om kveldene. Vanligvis starter hun dagen med å vaske toaletter i alle etasjer, der hun bruker et spesielt type desinfeksjonsmiddel, deretter korridorer og arealer for administrative personalet og lærerrom. 

Hun vasker klasserommene på slutten av dagen, etter at barna har forlatt dem. Hun følger vanligvis timeplanen, men det dukker noen ganger opp ekstra ryddeoppgaver i forbindelse med aktivitetene i undervisning og pauser. Hun er også ivrig etter å hjelpe lærere og barn med små sporadiske problemer, som behov for et plaster, eller å hjelpe en glemsom lærer med å åpne et klasserom eller en bod. Hun jobber 7,5 timer om dagen, det vil si fra 07:00 til 1530, med pause mellom 11:30 – 12:00. Etter 15:30 skifter hun og tar buss hjem.

Synsforhold i skolen

De visuelle forholdene er svært viktige for kvaliteten på arbeidet hennes, hun vil gjerne gjøre rent hvert rom så godt som mulig, og hun trenger å se alle de minste detaljene både på bordene, på hyllene samt på gulvet under dem. Under rengjøringen slår hun på alle lampene i rommet. Hun mener at belysningen på toaletter kunne vært sterkere og at lyset i korridorer kunne vært jevnere, fordi det er noen mørke hjørner der.

Fremtidig mål

Hun gikk gjennom den vanskelige tiden med separasjon og skilsmisse for noen år siden, og ser nå positivt på fremtiden. Hun vil gjerne være til hjelp for andre, og hun vurderer å delta i Kirkens Nødhjelp i fremtiden.